Creatief schrijven voor copywriters

Creatief schrijven voor copywriters Roy IshakDoor de enthousiaste vijfsterrenrecensies op Managementboek en bol.com kreeg mijn kast met 'vakliteratuur' weer uitbreiding. Iedereen juicht Creatief schrijven voor copywriters toe, schrijver-copywriter-trainer Roy Ishak zelf niet het minst. 

En daar heeft hij ook wel gelijk in. Deze vakman schrijft dit boek echt voor copywriters: vakmensen die begrijpelijke, pakkende en overtuigende teksten moeten leveren die verrassen. De werkwijze en de techniek om tot een creatief resultaat te komen, krijgen fors meer aandacht dan in andere boeken over copywriting.

Lees meer

Effectief schrijven in de juridische praktijk

Effectief schrijven in de juridische praktijkJuist omdat juristen het moeilijkst zijn over te halen tot helder en bondig, staan er bij mij wel tien boeken over juridisch schrijven in de kast. Geen van die boeken schrijft voor dat de taal van een juridische brief, beschikking, verweerschrift, uitspraak op bezwaar moet lijken op die van de wet. Toch proberen juristen dat. Sterker nog: ze vertellen mij dat het niet anders kan.

Lees meer

Cicero leest Covey

Cicero leest Covey In mijn blog Waar moet dat heen praatte ik je bij over managementboeken. Van één nummer Managementboek Magazine had ik geleerd hoe managementboeken werken. Grondig kun je zo'n onderzoekje niet noemen. Harm Klifman heeft er veel meer werk van gemaakt.

In Cicero leest Covey. Retorica in populaire managementboeken legt hij heel veel Nederlandstalige boeken over leiderschap naast de retorische richtlijnen van Aristoteles, Quintillianus, Cicero. Enerzijds de managementboeken 'van' goeroe's als David Allen, Stephen R. Covey en Peters & Waterman die meestal de 'merchandise' zijn bij congressen en andere winstgevende producten, en die nauwelijks door de goeroe zelf geschreven zijn. Anderzijds de boeken van managementadviseurs die hun werkwijze en ervaringen met de lezer = manager delen: praktijktheorie noemt Klifman dat.

Houden de auteurs van boeken over leiderschap zich aan de retorica? Ja, grotendeels wel. Maar ik doe het boek te kort als ik dit als conclusie presenteer. Je leert minstens zoveel over de klassieke retorica (logos, ethos en pathos, de standaard opbouw van het juridisch betoog, …), als over de marketingrichtlijnen waaraan een managementboek moet voldoen (één relatief eenvoudig concept voor verandering, in twee à drie uur uit te lezen, metaforen en expliciete vergelijkingen, anekdotes en voorbeelden uit de praktijk, lijstjes, grafische ondersteuning, …)

En dit is dus geen goede samenvatting. Ik heb het boek met veel plezier van voor naar achter gelezen. Daarna begreep ik nog minder waarom managers managementboeken kopen. (Ook de tien factoren waarom ze de doelgroep aanspreken, staan er overigens in.) Maar als je zelf een managementboek wil schrijven, of als je de klassieke retorica aan het werk wil zien in onze tijd, of wil genieten van de lachwekkend vergaande claims en uitspraken uit heel veel van die boeken: lezen!

ISBN 9789463866262

Schrijf eens even normaal joh

Schrijf eens even normaal joh 550x817De meeste taalkundigen vinden taal niet gauw fout. Dat komt omdat zij taal observeren en beschrijven, niet voorschrijven. Iedere nieuwe taaltrend is dan interessant. Neem bijvoorbeeld zo'n artikeltje als dit. Sterker nog, taalkundigen zondigen zelf ook weleens tegen 'de regels', per ongeluk of met opzet. Dus zij zijn het niet, die spreken over taalverloedering.

Toch schrijft ieder schrijfboekje hetzelfde voor (zie onder andere mijn stokoude blog Check mijn ding). Schrijf eens even normaal joh! Snel beter schrijven met glimlachgarantie van Rick Evers en Willem Verdaasdonk doet het anders. En ik sta vierkant achter de boodschap. Als je gewoon en helder kunt praten, waarom zou je dan moeilijk en afstandelijk schrijven? Ook de aandachtspunten, opdrachten, voorbeelden … chapeau.

Lees meer

Vertrouw mij!

Cover Vertrouw mij

De oude Grieken hechtten enorm aan het gesproken woord, in de politiek, in de rechtbank maar ook ter opluistering van feesten. Er was om die reden veel aandacht voor de kwaliteit van toespraken. Van de theoretici over redevoeringen is Aristoteles de bekendste. Aristoteles onderscheidde in zijn retorica drie elementen die bijdragen aan het overtuigen van de luisteraar: logos, ethos en pathos. Logos staat daarbij voor de feiten en de geldigheid van argumenten, pathos voor je inleven in je luisteraar, 'de juiste snaar raken'. Ethos heeft te maken met betrouwbaarheid, fatsoen, imago, redelijkheid, kortom: de morele kwaliteiten van de spreker.
 
Ethos is het onderwerp van het boek Vertrouw mij! Manipulaties van imago dat ik met veel plezier gelezen heb. Ook Aristoteles wist al dat je je niet laat overtuigen door iemand die je niet vertrouwt. Nu we allemaal in onze eigen bubbel leven en ons verbazen over het geloof dat mensen hechten aan het woord van publieke figuren buiten onze bubbel, is het heel interessant om te lezen over geloofwaardigheid door de eeuwen heen. Hoe krijgen mensen met macht het voor elkaar dat zo veel mensen hen vertrouwen, ook als aangetoond wordt dat zij overdrijven, manipuleren, liegen?
 
ISBN 9789462988866