Mozaïeken met woorden

mozaïekIn NRC las ik over het onderzoek van vo-docent en lerarenopleider Nederlands Jeroen Steenbakkers. Al zolang hij en ik ons kunnen herinneren (1981!) wordt dramatisch gedaan over de schrijfvaardigheid van jongeren. Het roer moet om! Het tij moet gekeerd! En er kwamen plannen en die werden uitgevoerd. Steeds. Heeft dat geholpen? Nou nee, de berichten in de media blijven alarmeren.

Wat Steenbakkers onderzocht heeft, is of de lesstof Nederlands aansluit op wat de leerlingen nodig hebben. Specifieker: of die ook uitlegt, oefent en toetst wat nog mankeert aan het schriftelijk taalgebruik van leerlingen. Zelf heb ik 'de eindtermen' nog redelijk duidelijk op het netvlies, want ik heb een taaltoets en herkansingstoets gemaakt voor het hbo, enkele jaren terug. Contaminatie, foutieve beknopte bijzin, foutieve samentrekking, tautologie, dat werk.

Kijk, we hebben het hier niet over de d's en de t's. Niet over taalfouten die gemakkelijk aan te wijzen zijn, waarvoor heldere regels bestaan die je kunt opzoeken, en die 'je baas' inderdaad niet de deur uit wil zien gaan. Voor de meeste mensen is dat gewoon een kwestie van aandacht. Waarover wel? Laten we het 'stijl' noemen.

Lees meer

Zakelijk én glashelder schrijven

In het tijdschrift Onze taal van september 2021 staat op p. 18-19 een mooi overzicht van (bijna) alle aandachtspunten voor duidelijke teksten die ik in een schrijftraining noem. Broodroof? Nee hoor. Schrijven is een vaardigheid. Met lezen ben je er dus nog niet.

Wil je ondersteuning bij het leren schrijven van zakelijke en glasheldere teksten? Neem contact op!