Creatief schrijven voor copywriters

Creatief schrijven voor copywriters Roy IshakDoor de enthousiaste vijfsterrenrecensies op Managementboek en bol.com kreeg mijn kast met 'vakliteratuur' weer uitbreiding. Iedereen juicht Creatief schrijven voor copywriters toe, schrijver-copywriter-trainer Roy Ishak zelf niet het minst. 

En daar heeft hij ook wel gelijk in. Deze vakman schrijft dit boek echt voor copywriters: vakmensen die begrijpelijke, pakkende en overtuigende teksten moeten leveren die verrassen. De werkwijze en de techniek om tot een creatief resultaat te komen, krijgen fors meer aandacht dan in andere boeken over copywriting.

Die zijn of nogal anekdotisch van aard ('Toen ik mijn succescampagne voor … bedacht  …'), of ze lijken te veel op al die andere schrijfboeken voor iederéén, of ze bekijken tekst vooral vanuit marketing en SEO. Dat doet Ishak allemaal niet.

Toch komt er heel veel langs. Je kunt merken dat Ishak al jaren goedbezochte trainingen geeft. Hij weet wat hij wil vertellen en hoe hij dat het beste kan doen. Gelardeerd met talloze voorbeelden van anderen en vooral ook van hemzelf. Netjes opgebouwd ook: eerst afbakenen waarover je het wilt hebben, dan een werkwijze, dan aangrijpingspunten voor creatieve concepten en creatieve zinnen, en uiteindelijk een hoofdstuk waarmee je de kans vergroot dat je tot het gewenste creatieve resultaat komt, compleet met checklist vooraf op p. 179.

Omdat zijn boek vlot 'tegen je aanpraat', probeerde ik het integraal van voor naar achter te lezen. Dat was eigenlijk geen succes. De hoofdstukken 4 Creatieve concepten en 5 Creatieve zinnen, samen p.25-178 en dus de kern van het boek, vormen meer een werkboek. Je moet ermee aan de slag. Je kiest eruit wat bij jou past – bij jouw klanten, bij jouw gevoel voor humor, bij jouw manier van werken en schrijven. Wat past, moet je uitproberen. Niet één keer maar heel vaak.

Mooi dat Roy Ishak zijn 'trukendoos' voor creatief copywriten met ons heeft willen delen.

ISBN 978 90 831 4990 5

Tags: schrijven, overtuigen, boek, commercieel